Projecten

Koepelkerk strak in de lak

De Zuiderwaterlinie

Dwars door Brabant loopt de Zuiderwaterlinie, de oudste, langste en meest gebruikte waterlinie van Nederland. Het is een ingenieus verdedigingssysteem van vestingsteden, forten, schansen, dijken en sluizen.

Willemstad is één van de parels van de Zuiderwaterlinie, gelegen aan het Hollandsch Diep .De Vestingstad Willemstad straalt historie uit. Prominent aanwezig is de Koepelkerk gebouwd in 1597 tot 1607.

Meer over de geschiedenis van de Willemstadse Koepelkerk is te vinden in de menubalk onder historie “Het Gebouw”.

Bekijk hieronder een filmimpressie van de Koepelkerk en Fort Sabina uit de documentaire Zuiderwaterlinie gemaakt door:

Zuiderwaterlinie Noord-Brabant

Oude beuk eruit, nieuwe beuk erin

Wanneer je over het witte bruggetje de begraafplaats opliep,was het eerste wat je zag de enorme rode beuk met een stamomvang van ruim 300 cm.,een reusachtige boom dus.

oudebeuk

Helaas was deze boom niet alleen heel erg oud,maar ook nog zwaar aangetast door de houtskoolzwam en werd zodoende gevaarlijk voor de omgeving. Immers pal erbij staan 2 huizen en het gevaar van omwaaien van deze zieke boom werd een onaanvaardbaar risico.

Ook de inspecties door Bomenwacht en Bomenstichting wezen uit dat alleen rooien nog een optie zou zijn. Natuurlijk jammer,maar de kerkrentmeesters moesten toen wel het besluit nemen om de beuk te laten rooien. Dit rooiwerk werd uiteindelijk op 15 maart 2010 uitgevoerd.

Al in een eerder stadium was door onze stichting toegezegd de kosten hiervoor te dragen, immers het past precies in de doelstelling van De Vrienden v.d.Koepelkerk.

Omdat je natuurlijk bij het rooien van een boom ervoor zorgt dat er meteen een nieuwe komt,werd er dezelfde dag nog een nieuwe 12 jaar oude beuk geplant. Ook de kosten van deze kostbare boom in totaal bijna 8.400 euro werden betaald door onze stichting,uit de opbrengst van de kerstmarkt 2007.

Juist voor dit soort activiteiten is “Vrienden v.d. Koepelkerk” opgericht.

Zo bewaren wij samen dit soort erfgoederen voor komende geslachten.